Livsmedelsverket tar bort rekommendationen om att inte äta råa groddar - Livsmedelsverket

Livsmedelsverket tar bort rekommendationen om att inte äta råa groddar

Ur nyhetsarkivet 2011-07-06

Livsmedelsverket tar bort rekommendationen om att inte äta råa groddar. Bakgrunden är att ett specifikt parti bockhornsklöverfrö kunnat utpekas som orsak till ehec-utbrotten i Tyskland och Frankrike och även spårats. EU-kommissionen har dessutom stoppat all import av bockhornsklöverfrön från Egypten.

Kommissionens importförbud och kommunens saluförbud för de 25 kg frön som nått ett företag i Sverige betyder att risken för konsumenter att drabbas är mycket liten. Företaget har även varit i kontakt med sina kunder och dragit tillbaka produkterna.

- Därför tar vi bort rådet att inte äta råa groddar i Sverige. Den stora osäkerhet som rådde om orsaken till utbrotten tidigt i förra veckan finns inte längre, säger Jan Sjögren, chef för enheten för kontrollstöd, Livsmedelsverket.

Livsmedelsverkets bedömning grundas också på att det hittills inte rapporterats några ehec-fall som orsakats av groddar odlade i Sverige.

Länder som Tyskland och Frankrike där människor drabbats av ehec efter att ha ätit råa groddar kan ha andra rekommendationer än Sverige. Livsmedelsverket råder personer som befinner sig i andra länder att följa de lokala myndigheternas rekommendationer.

Livsmedelsverket följer det fortsatta spårningsarbetet som pågår i Europa för att kunna agera snabbt om nya uppgifter framkommer.

Ytterligare upplysningar
Jan Sjögren, chef för enheten för kontrollstöd, Livsmedelsverket, 0733- 54 53 86
Livsmedelsverkets pressjour: 018-17 53 40

Kommissionens pressmeddelande om stopp för import av bockhornsklöverfrön från Egypten