Pressmeddelanden - Livsmedelsverket

Vinnarna på julbordet

Pressmeddelande 2014-12-19

Julmaten har rykte om sig att vara alldeles för fet, tung och ohälsosam. Och visst kan det bli väldigt mycket kött och ganska lite grönsaker på många julbord. Men många av de traditionella rätterna är riktigt nyttiga.

 

– Även den som vill äta nyttigt har mycket att välja på från julbordet. Ta mycket grönt på tallriken, och komplettera gärna med till exempel lax eller sill och kanske en skiva leverpastej, så får du i dig många olika vitaminer och mineraler, säger Veronica Öhrvik, nutritionist vid Livsmedelsverket.

 

Här kommer en lista över några av julbordets bästa – utan inbördes rangordning:

 

Brysselkål – bäst på folat

Tre brysselkålshuvuden (45 gram) ger en tredjedel av dagsbehovet av folat

 

Grönkål – bäst på vitamin C och kalium

En portion (50 gram) ger nästan hela dagsbehovet av vitamin C för en vuxen.

 

Kalkon – bäst på protein

En portion stekt kalkon på 100 gram motsvarar halva dagsbehovet av protein

 

Lax och sill – bäst på vitamin D, jod och långa Omega 3-fettsyror

En liten portion lax eller tre små sillbitar innehåller ungefär dubbla dagsbehovet av fiskfettsyran DHA som behövs för hjärnan, halva dagsbehovet av vitamin D och en fjärdedel av dagsbehovet av jod.

 

Leverpastej - bäst på vitamin B12, vitamin A och järn

En portion bredbar leverpastej (3-3,5 % fett) på 20 gram ger hela dagsbehovet av vitamin B12 och vitamin A, och 15 % av järn.

 

Nötter – bäst på selen, enkelomättade fettsyror och vitamin E

En paranöt kan innehålla hela dagsbehovet av selen. 20 hasselnötter ger cirka 10 gram enkelomättade fettsyror och nästan hela dagsbehovet av vitamin E.

 

Ost – bäst på kalcium

Två små skivor hårdost (15 g) innehåller en femtedel av dagsbehovet av kalcium

 

Paté – järn och vitamin A

En skiva (50 g) täcker nästan halva dagsbehovet av vitamin A och järn

 

Dagsbehovet har beräknats för en vuxen person som är normalt aktiv.

Källa: Livsmedelsdatabasen http://www7.slv.se/Naringssok/

 

Ytterligare information för journalister:

Livsmedelsverkets pressjour, 018-17 53 40

Uppdaterad: 2011-05-12