I dagsläget går det inte att bedöma om riskerna med akrylamid är större eller mindre än de positiva effekter som vissa livsmedel kan ha på hälsan. Det går heller inte att ge detaljerade råd och rekommendationer.
Råden att äta mer frukt, grönsaker, spannmålsprodukter och bröd kvarstår, liksom råden att äta mindre av fetare produkter. Skonsam tillagning är bra ur näringssynpunkt. Livsmedelsföretagen bör utreda om akrylamid bildas under tillverknings-/tillagningsprocessen.
Livsmedelsverket och forskare på Stockholms universitet har funnit att akrylamid bildas i många typer av livsmedel som upphettas till höga temperaturer. Flera av dessa livsmedel är baslivsmedel.
Resultaten visar också att akrylamid i livsmedel inte är en isolerad svensk företeelse, utan ett globalt problem, som bör lösas på internationell nivå. Livsmedelsverket har därför agerat internationellt genom att kontakta EU och andra viktiga internationella myndigheter och organisationer, för att snabbt påbörja arbete för att hantera riskerna med akrylamid. Det är också viktigt att en satsning på forskning inom området initieras både nationellt och internationellt. Det är mycket sannolikt att forskningen kommer att visa på möjligheter att förhindra bildning av akrylamid i livsmedel.
I dagens läge är inte möjligt att bedöma om riskerna med akrylamid är större eller mindre än de positiva effekter som vissa livsmedel kan ha på hälsan. Det går heller inte att ge detaljerade råd och rekommendationer.
Det är mot denna bakgrund Livsmedelsverkets generella råd och rekommendationer till producenter, grossister, detaljister, storhushåll och konsumenter ska ses.
Rekommendationer till livsmedelsföretagen
Den nuvarande kunskapen visar att akrylkamid bildas i kolhydratrika livsmedel vid stark upphettning, och det är sannolikt att producenterna kan minska bildandet av akrylamid genom förändringar i tillverknings- och tillagningsprocesser.
Livsmedelsverket rekommenderar därför livsmedelsföretagen att utreda om akrylamid bildas under tillverknings-/tillagningsprocessen, och - om så är fallet - att kartlägga halterna i sina produkter och utreda om det går att minska bildningen av akrylamid genom att ändra processer eller ingredienser.
Läs EU-kommissionens råd om akrylamid i länkarna till höger.
Rekommendationer till grossister och detaljhandel
Det är inte bara mängden akrylamid i livsmedlen som avgör hur mycket konsumenterna får i sig, utan mängden livsmedel som konsumenten äter spelar också stor roll. Det innebär att ett livsmedel med låga halter kan ge ett stort bidrag till intaget av akrylamid om konsumenten äter mycket av livsmedlet. Ett livsmedel med hög halt kan däremot ge ett litet bidrag om konsumenten äter små mängder av livsmedlet.
Livsmedelsverket rekommenderar därför grossister och detaljister att, i samråd med producenter och myndigheter, verka för att halterna av akrylamid i livsmedel kartläggs och i förlängningen reduceras.
Rekommendationer till konsumenter
I dagsläget finns det inte tillräcklig kunskap för att Livsmedelsverket ska kunna ändra sina rekommendationer och kostråd till konsumenterna. Råden att äta mer frukt, grönsaker, spannmålsprodukter och bröd kvarstår, liksom råden att äta mindre av fetare produkter. Skonsam tillagning är bra ur näringssynpunkt. Generellt sett är kokning ett bättre alternativ än tillagningssätt där höga temperaturer används, till exempel stekning, ugnsbakning, fritering och grillning.
Livsmedelsverkets råd till dig som konsument är: Ät varierat, undvik hård stekning/grillning och ät inte brända livsmedel.