Vitamin D - Livsmedelsverket

Vitamin D

Vitamin D reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på vitamin D kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Vitamin D är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vissa grupper kan därför behöva tillskott.

 

Hur mycket behöver vi?

Behovet av vitamin D varierar med ålder. Det rekommenderade är:

  • 10 mikrogram per dag för barn och vuxna
  • 10 mikrogram per dag för gravida och ammande
  • 20 mikrogram per dag för personer över 75 år


Läs mer om hur mycket vi behöver under länken Näringsrekommendationer i vänsterspalten. 

 

Halten av vitamin D anges ibland i internationella enheter (IE). 10 mikrogram motsvarar 400 IE.

 

Hur får vi i oss vitamin D?

Vi får i oss vitaminet på två sätt: dels via maten, dels bildas vitamin D i huden när vi är ute i solen.

 

Vitamin D i mat får vi främst i oss från fisk, fisk som lax, sill, makrill och tilapia, innehåller mycket vitamin D. Även mini-, lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar är viktiga källor, eftersom de berikas med vitamin D. Ägg och kött innehåller också en del vitamin D.

 

Under sommarhalvåret är solbestrålning den viktigaste källan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

 

Vilka grupper kan behöva tillskott med vitamin D?

•  Alla barn under 2 år rekommenderas tillskott med 10 mikrogram per dag i form av D-droppar.
•  Barn som inte får berikade produkter och fisk och inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva D-droppar längre, speciellt om de har mörk hudfärg. Detsamma gäller om barnet även på sommaren har kläder som täcker ansikte, armar och ben när det är utomhus. 
•  Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott med 10 mikrogram D-vitamin per dag. 

•  Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.

 

Kan man få i sig för mycket vitamin D?

Stora mängder vitamin D är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag.

 

Läs frågor och svar om vitamin D till höger.

 

Läs mer om vitaminer under rubriken i vänsterspalten.


 

Uppdaterad: 2013-10-10 Sidan uppdaterad av: Livsmedelsdataenheten

Läs mer

  

» Berikning

Läs mer i frågor och svar

» Frågor & Svar om D-vitamin