Vitamin C - Livsmedelsverket

Vitamin C

Vitamin C, askorbinsyra, behövs bland annat för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Det underlättar även upptaget av järn från maten. Det är i dag ovanligt med C-vitaminbrist i Sverige. Lindrig C-vitaminbrist kan dock ge trötthet, svaghet och irritation. Allvarlig brist kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

 

C-vitamin är vattenlösligt, vilket gör att om vi får i oss mer än vi behöver försvinner det ur kroppen med urinen. Det finns inga bevis för att stora mängder av C-vitamin förebygger och botar förkylningar.

 

Hur mycket C-vitamin behöver vi?

Dagsbehovet av C-vitamin varierar med bland annat ålder och kön.

  • Vuxna behöver 75 milligram
  • Gravida behöver 85 milligram
  • Ammande behöver 100 milligram

Läs mer om hur mycket C-vitamin vi behöver under länken Svenska näringsrekommendationer till vänster. 
 

Hur får vi i oss C-vitamin?

C-vitamin finns i frukt, bär och de flesta grönsaker. En vuxen person får till exempel i sig dagsbehovet genom att äta någon av följande saker:

  • En stor apelsin
  • En halv paprika
  • Ett hekto broccoli

C-vitamin är värmekänsligt. Om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger minskar mängden C-vitamin i maten.

 

Läs mer om vitaminer under rubriken i vänsterspalten.
 

Uppdaterad: 2013-05-02

Läs mer