Jod - Livsmedelsverket

Jod är ett livsviktigt grundämne som finns i två hormoner hos människan; tyroxin och trijodotyronin. Dessa två hormoner bildas i sköldkörteln och reglerar ämnesomsättningen. De stimulerar bland annat kroppens tillväxt och utveckling.

 

Hur mycket jod behöver vi varje dag?

Rekommenderat dagligt intag för vuxna:

150 mikrogram

Det finns särskilda rekommendationer för barn, gravida och ammande, se näringsrekommendationer på länken till höger. 
 

Hur får vi i oss jod?

Fisk, skaldjur och ägg innehåller mycket jod. Mjölk och mjölkprodukter är också viktiga källor till jod. Joderat koksalt är en annan viktig jodkälla. Välj joderat salt, men salta inte så mycket. På förpackningen står det om saltet innehåller jod. Joderat salt innehåller 50 mikrogram jod per gram salt.

 

Livsmedelsverket uppmanar även livsmedelsindustrin och restauranger att använda joderat salt.

  

Jodbrist

Brist på jod i maten anses vara den vanligaste orsaken till struma (förstoring av sköldkörteln). Struma var vanligt förekommande i vissa delar av Sverige så sent som under mellankrigstiden. Joderat bordssalt introducerades på 20-talet. Eftersom huvuddelen av hushållssaltet joderas förekommer inte jodbrist längre. Livsmedelsindustrin och storhushåll använder dock inte alltid salt som är jodberikat. De som medvetet minskar på saltkonsumtionen bör också vara angelägna om att bara använda jodberikat salt.

 

Brist på sköldkörtelhormon under den tidiga barndomen hämmar den mentala och fysiska tillväxten och resulterar i dvärgväxt.


 

Kan man få i sig för mycket jod?

Ett för högt intag av jod kan påverka sköldkörtelns funktion och leda till rubbningar i sköldkörtelhormonbalansen. Algprodukter kan innehålla skadligt höga halter jod, vilket framför allt kan vara ett problem när man är gravid eller ammar. Läs mer om jod vid graviditet och amning på länken till höger.

Uppdaterad: 2013-12-04

Fördjupad information

» Näringsrekommendationer