Studie om sambandet mellan ”snabba kolhydrater” och diabetes

I en artikel i Dagens Nyheter den 8 februari 2008 redovisas resultat från en studie av 85 000 amerikanska sjuksköterskor där man tittat på sambandet mellan intaget av kolhydrater, protein, fett och risken för typ 2 diabetes. Resultaten visar att de kvinnor som åt mest ”snabba kolhydrater” löpte ökad risk att insjukna i typ 2 diabetes. Enligt forskarna talar resultaten för att man bör välja livsmedel med långsamma kolhydrater som frukt och grönsaker, fullkornsprodukter samt bra fetter från till exempel vegetabila oljor och nötter.

 

- Det här är en intressant studie, säger Wulf Becker, chefsnutritionist på Livsmedelsverket. Vi följer aktivt utvecklingen på området och nya rön, däribland denna studie, kommer att beaktas i det beslut om eventuell revidering av de nordiska näringsrekommendationerna som vi ska fatta före sommaren.

 

Flera epidemiologiska studier har publicerats om sambandet mellan glykemiskt index (GI), andelen snabba kolhydrater (glykemisk belastning, GL) och risken för typ 2 diabetes. En sammanställning av tillgängliga studier ger en splittrad bild - det finns studier som påvisat ökad risk, medan andra inte kunnat påvisa någon risk eller till och med minskad risk (Krishnan et al., 2007; Sahyoun et al., 2007; Mosdøl et al. 2007; Hodge et al. 2004; Schulze et al. 2004; Hu et al. 2002; Stevens et al. 2002; Meyer et al. 2000; Salmerón et al. 1997a,b).

 

En sammanvägning av en rad oftast kortare interventionsstudier antyder att koster med lågt GI eller litet intag av ”snabba kolhydrater” kan ha gynnsamma effekter på riskfaktorer som övervikt, förhöjda blodfetter och försämrad blodsockerkontroll (Livesey et al. 2008). Främst gäller det bland diabetiker. Samtidigt visar kontrollerade interventionsstudier som pågått i flera år att en kost rik på kostfiber och lågt intag av mättat fet i kombination med regelbunden fysisk aktivitet kan minska risken för diabetes med upp till 60 procent (Knowler et al. 2002; Tuomilehto et al. 2001; Lindström 2006).

 

Livsmedelsverkets kommentar

Resultaten från epidemiologiska studier har gett delvis motstridiga resultat vad gäller hälsoeffekter av ett lågt intag av snabba kolhydrater. Längre tids interventionsstudier talar för att en kost med högt fiberinnehåll och låg andel mättat fett i kombination med regelbunden fysisk aktivitet är gynnsam.

 

Studierna tyder på att typen av kolhydrater och fett i maten kan vara av större betydelse än andelen fett, protein och kolhydrater så länge som andelen hålls inom rimliga intervall och energiintaget är i balans med energibehovet.

 

Detta ligger i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer som anger att 10-20 procent av energin bör komma från protein, 25-35 procent från fett och 50-60 procent från kolhydrater. Andelen mättat fett och tillsatt socker bör begränsas till vardera 10 energiprocent. På livsmedelsnivå innebär rekommendationerna att man bör välja huvuddelen av kolhydraterna i form av frukt och grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter och dra ner på godis, läsk och kaffebröd.

 

Tidigare artikel

Nordiska ministerrådet finansierar utredning om näringsrekommendationer 
5 nov 2007

 

Ytterligare upplysningar

Wulf Becker, chefsnutritionist: 018-17 55 00

 

Referenser


Halton TL, Liu S, Manson JE, Hu F. Low-carbohydrate-diet score and risk of type 2 diabetes in women. Am J Clin Nutr 2008;87:339-46.

Hodge AM, English DR, O'Dea K, Giles GG. Glycemic index and dietary fiber and the risk of type 2 diabetes. Diabetes Care. 2004;27:2701-6.

Hu FB, Manson JE, Stampfer MJ, Colditz G, Liu S, Solomon CG, Willett WC. Diet, lifestyle, and the risk of type 2 diabetes mellitus in women. N Engl J Med. 2001;345:790-7.

Knowler WC, Barrett-Connor E, Fowler SE, Hamman RF, Lachin JM, WEA, Nathan DM; Diabetes Prevention Program Research Group. Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 2002;346:393-403.

Krishnan S, Rosenberg L, Singer M, Hu FB, Djoussé L, Cupples LA, Palmer JR. Glycemic index, glycemic load, and cereal fiber intake and risk of type 2 diabetes in US black women. Arch Intern Med. 2007;167:2304-9.

Lindström J, Peltonen M, Eriksson JG, Louheranta A, Fogelholm M, Uusitupa M, Tuomilehto J. High-fibre, low-fat diet predicts long-term weight loss and decreased type 2 diabetes risk: the Finnish Diabetes Prevention Study. Diabetologia. 2006;49:912-20.

Livesey G, Taylor R, Hulshof T, Howlett J. Glycemic response and health a systematic review and meta-analysis: the database, study characteristics, and macronutrient intakes. Am J Clin Nutr. 2008;87:223S-36S.

Meyer KA, Kushi LH, Jacobs DR Jr, Slavin J, Sellers TA, Folsom AR. Carbohydrates, dietary fiber, and incident type 2 diabetes in older women. Am J Clin Nutr. 2000;71:921-30.

Mosdøl A, Witte DR, Frost G, Marmot MG, Brunner EJ. Dietary glycemic index and glycemic load are associated with high-density-lipoprotein cholesterol at baseline but not with increased risk of diabetes in the Whitehall II study. Am J Clin Nutr. 2007;86:988-94.

Sahyoun NR, Anderson AL, Tylavsky FA, Lee JS, Sellmeyer DE, Harris TB; for the Health, Aging, and Body Composition Study. Dietary glycemic index and glycemic load and the risk of type 2 diabetes in older adults. Am J Clin Nutr. 2008;87:126-31.

Salmerón J, Ascherio A, Rimm EB, Colditz GA, Spiegelman D, Jenkins DJ, Stampfer MJ, Wing AL, Willett WC. Dietary fiber, glycemic load, and risk of NIDDM in men. Diabetes Care. 1997a;20:545-50.

Salmerón J, Manson JE, Stampfer MJ, Colditz GA, Wing AL, Willett WC. Dietary fiber, glycemic load, and risk of non-insulin-dependent diabetes mellitus in women. JAMA. 1997b 12;277:472-7.

Schulze MB, Liu S, Rimm EB, Manson JE, Willett WC, Hu FB. Glycemic index, glycemic load, and dietary fiber intake and incidence of type 2 diabetes in younger and middle-aged women. Am J Clin Nutr. 2004;80:348-56.

Stevens J, Ahn K, Juhaeri, Houston D, Steffan L, Couper D. Dietary fiber intake and glycemic index and incidence of diabetes in African-American and white adults: the ARIC study. Diabetes Care. 2002;25:1715-21.

Tuomilehto J, Lindström J, Eriksson JG, Valle TT, Hämäläinen H, Ilanne-Parikka P, et al. Finnish Diabetes Prevention Study Group. Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 2001;344:1343-50.

Uppdaterad: 2010-08-16

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Mer kontaktuppgifter