I en svensk studie, som publicerades i december 2006, visades en minskad risk för viktuppgång hos kvinnor som dagligen drack antingen standardmjölk eller åt helfet ost (Rosell et al. 2006). Studien omfattade drygt 19 000 svenska kvinnor och deras kost och vikt kartlades vid studiens början samt efter 9 års uppföljning. För hela gruppen var viktuppgången under perioden i genomsnitt knappt 3 kg.
Bland normalviktiga kvinnor som vid studiens början drack 1 glas standardmjölk per dag var den skattade viktökningen för en 10-årsperiod 0,3-0,4 kg mindre jämfört med hos kvinnor som vid studiens början drack mindre än 1 glas per dag. Detta oavsett om de bibehöll sitt intag av standardmjölk, minskade eller ökade intaget vid uppföljningen. För ost var viktökningen 0,6 kg mindre bland dem som bibehöll ett intag av en portion per dag jämfört med kvinnor som vid studiens början åt mindre än 1 portion per dag.
För överviktiga kvinnor sågs ingen skillnad i viktuppgång i relation till intaget av mjölk eller ost. Något samband sågs inte för smör och inte heller för mellan- och lättmjölk, vare sig för normal- eller överviktiga.
Andra liknande studier har gett motstridiga resultat. En amerikansk studie såg inget samband mellan intaget av kalcium eller mjölkprodukter och viktförändring under 12 års uppföljning hos män (Rajpathak et al. 2006). Däremot sågs ett samband mellan intag av främst feta mjölkprodukter och risk för viktuppgång.
I en studie av amerikanska barn såg man ett samband mellan frekvent konsumtion av mjölk (mer än 3 portioner per dag) och viktuppgång under en treårsperiod (Berkey et al. 2005). Ökat energiintag var dock den faktor som bäst förklarade viktuppgång. I en annan studie på amerikanska barn sågs dock inte något samband mellan viktuppgång och intag av kalcium eller mejeriprodukter (Phillips et al. 2003).
Kontrollerade försök
En analys av 13 kontrollerade interventionsstudier publicerade t.o.m. 2004 visade dock inte på någon säkerställd effekt av ökat intag av kalcium i form av tillskott eller mjölkprodukter på vikten (Trowman et al. 2006). Resultat från interventionsstudier publicerade därefter är blandade (Zemel et al. 2005; Harvey-Berino et al. 2005; Lorentzen et al. 2006; Gunher et al. 2006; Eagan et al. 2006).
I en studie av äldre kvinnor med liten konsumtion av mejeriprodukter ledde ett tillskott av 7 dl (3 cups) mjölk per dag (skummjölk eller med 1% fett) under 3 månader till en viktuppgång på 0,6 kg (Barr et al. 2000). Detta var något mindre än förväntat, vilket kan tyda på någon form av kompensation av intaget av övriga livsmedel i relation till det extra energiintaget från mjölken.
Har kalciumintaget betydelse för kroppssvikten?
Det finns flera hypoteser till att konsumtion av mejeriprodukter skulle kunna påverka viktutveckling. En hypotes är att kalcium kan binda vissa fettsyror i tarmkanalen och därigenom bidra till att minska risken för viktuppgång (Jacobsen et al. 2005) eller att fettomsättningen påverkas via vitamin D (Teegarden 2005).
Livsmedelsverkets slutsatser om mjölk och viktbalans
Epidemiologiska studier från olika befolkningsgrupper har gett motstridiga resultat gällande betydelsen av intaget av mjölkprodukter och kalcium för vikt och viktutveckling. De flesta kontrollerade interventionsstudier med tillskott av mjölk eller kalcium under upp till 1 år har inte påvisat någon effekt på vikten. Tolkningen av resultat från befolkningsstudier försvåras av olika metodproblem.
I den aktuella svenska studien fanns exempelvis inga uppgifter om fysisk aktivitet eller rökning vid uppföljningen, faktorer som kan påverka viktutvecklingen. Vidare finns svagheter tillförlitligheten av skattningarna av matintaget, bland annat gällande standardmjölk.
Det aktuella kunskapsläget talar inte för att det finns något starkt samband mellan intaget av mjölkprodukter eller kalcium och viktutveckling utöver energiinnehållet.
Kostråd
Livsmedelsverkets allmänna kostråd för mjölkprodukter är: cirka en halv liter mager mjölk/fil/yoghurt rekommenderas dagligen, varav en del kan utgöras av mager ost. Det finns mot bakgrund av den svenska studien ingen anledning att ändra detta råd.