Mer frukt och grönt, mindre stekt och salt mat bra för hjärtat

Lite frukt och grönsaker och mycket stekt mat, salta snacks och kött ökar risken för akut hjärtinfarkt och stroke. Det visar resultat från den omfattande INTERHEART-studien med deltagare från 52 länder över hela världen. Studien stöder Livsmedelsverkets kostråd om att äta mer frukt och grönsaker, dra ner på saltet och välja bra fetter i matlagningen.

 

INTERHEART är en stor internationell multi-centerstudie där man undersökt olika riskfaktorer för hjärtinfarkt och stroke. Man har bland annat jämfört kostmönster hos vuxna som drabbats av akut hjärtinfarkt eller stroke och friska kontroller (Iqbal et al. 2009, O´Donell et al. 2010). I studien av hjärtinfarkt ingick 5 761 fall och 10 646 kontroller i 52 länder i hela världen. Intaget av 16 olika livsmedelsgrupper kartlades med frekvensformulär. Studien om stroke omfattade 3000 fall från 22 länder.

 

Lågt intag av frukt och grönt, mycket stekt mat och salta snacks

Resultaten visade att ett kostmönster som karakteriserades av lågt intag av frukt och grönsaker (lägsta fjärdedelen) var kopplat till en ökad risk för hjärtinfarkt. Ett kostmönster med frekvent intag av stekt och friterad mat, salta snacks och saltning, ägg och kött var också kopplat till en ökad risk jämfört med ett lågt intag (undre medianen, undre hälften). För stroke sågs en ökad risk med ökat intag av bland annat rött kött, stekt mat och salta snacks, medan ökat intag av frukt och fisk var kopplat till en minskad risk.

 

 

Riskindex

Man konstruerade även ett riskindex baserat på hur ofta man åt av dessa livsmedel. Ett högt riskindex innebär både lågt intag av frukt och grönt och högt intag av stekt och friterad mat, salta snacks och salt. För stroke sågs en ökad risk med ökat intag av bland annat rött kött, stekt mat och salta snacks, medan ökat intag av frukt och fisk var kopplat till en minskad risk. Personer med ett högt riskindex (övre fjärdedelen) hade fördubblad risk för infarkt jämfört med personer med lågt index (lägsta fjärdedelen). Detta index förklarade 30 procent av risken för infarkt i befolkningen. Som troliga förklaringar till resultaten anger författarna typen av fett i matlagning, och att mättat fett är en väletablerad riskfaktor för hjärtsjukdom. De påpekar också att saltintaget är direkt korrelerat till genomsnittligt blodtryck och förekomst av högt blodtryck, som i sin tur är en etablerad riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom och att detta delvis kan ligga bakom sambandet mellan högt intag av salta snacks/saltning och hjärtinfarkt.

 

Riskfaktorer för stroke

Även för stroke sågs ett samband med riskindexet, personer med ett riskindex i den övre tredjedelen hade 35 procent högre risk för stroke jämfört med personer med index i den lägre tredjedelen. Detta index förklarade 20 procent av risken för stroke i befolkningen. Högt blodtryck förklarade 35 procent av risken, och låg regelbunden fysisk aktivitet knappt 30 procent. Sammanlagt förklarade 10 riskfaktorer 90 procent av strokerisken.

 

Författarnas generella slutsatser är att att åtgärder för att minska blodtryck, öka fysisk aktivitet och förbättra matvanor sannolikt kan minska risken för akut hjärtinfarkt och stroke i alla regioner i världen.

 

Se länk till kostråden för vuxna till höger.

 

Referenser

Iqbal R, Anand S, Ounpuu S, Islam S, Zhang X, Rangarajan S, Chifamba J, Al-Hinai A, Keltai M, Yusuf S; INTERHEART Study Investigators. Dietary patterns and the risk of acute myocardial infarction in 52 countries: results of the INTERHEART study. Circulation. 2008;118(19):1929-37.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18936332?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed
_ResultsPanel.Pubmed_

DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

 

 

Hu F. Globalization of food patterns and cardiovascular disease risk. Circulation. 2008 Nov 4;118(19):1913-4.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18981311?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed
_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.

Pubmed_RVAbstractPlus

 

O'Donnell MJ, Xavier D, Liu L, Zhang H, Chin SL, Rao-Melacini P et al.; INTERSTROKE investigators. Risk factors for ischaemic and intracerebral haemorrhagic stroke in 22 countries (the INTERSTROKE study): a case-control study. Lancet. 2010;376(9735):112-23.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20561675

 

Tu JV. Reducing the global burden of stroke: INTERSTROKE. Lancet. 2010;376(9735):74-5.  

 

 

 

 

Uppdaterad: 2012-02-08

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter