Kostråden bra för hjärtat

Kommentar till artikel i Archives of Internal Medicine 2008

 

Frukt och grönsaker, fullkorn, magra mjölkprodukter, ärter, bönor och nötter kan bidra till att minska risken för hjärtinfarkt, stroke och dödsfall hos kvinnor. Det visar en resultat från en stor amerikansk studie av 88 000 sjuksköterskor (1). Kvinnor som åt mycket av dessa livsmedel hade 24 procent lägre risk för hjärtinfarkt (både dödlig och icke-dödlig) och 18 procent lägre risk för stroke under 24 års uppföljning.

 

Kvinnornas matvanor klassades i fem grupper efter ett index baserat på hur väl matvanorna överensstämde med den så kallade DASH-kosten. Kosten karakteriseras av stort intag av frukt och grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter och fullkorn, medan intaget av salt och läsk med mera är begränsat. DASH-kosten har i interventionsstudier visat sig sänka blodtrycket och ha gynnsamma effekter på blodfetter (2-4). I den aktuella studien fann man att de kvinnor som följde DASH-kosten även hade det högsta intaget av kostfiber, medan intaget av mättat fett och transfett var lägst.

 

Livsmedelsverkets kommentar
Resultaten stöder tidigare undersökningar om att frekvent intag av frukt och grönsaker, baljväxter, fullkorn och magra mjölkprodukter är gynnsamt (5). En sådan kost karakteriseras oftast av högt fiberinnehåll och begränsat innehåll av mättat fett och transfett. Studien pekar på att förändringar av matvanorna i enlighet med kostråden och livsstil kan minska risken för hjärtinfarkt och stroke bland kvinnor.

 

Referenser

1. Fung TT, Chiuve SE, McCullough ML, Rexrode KM, Logroscino G, Hu FB. Adherence to a DASH-Style Diet and Risk of Coronary Heart Disease and Stroke in Women. Arch Intern Med. 2008;168:713-20. 

2. Appel LJ, Moore TJ, Obarzanek E, Vollmer WM, Svetkey LP, Sacks FM et al. A clinical trial on the effects of dietary patterns on blood pressure. DASH Collaborative Research Group. N Engl J Med 1997; 336:1117-24.

3. Sacks FM, Svetkey LP, Vollmer WM, Appel LJ, Bray GA, Harsha D et al. DASH-Sodium Collaborative Research Group. Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet. DASH-Sodium Collaborative Research Group.N Engl J Med 2001; 344: 3-10.

4. Obarzanek E, Sacks FM, Vollmer WM, Bray GA, Miller ER 3rd, Lin PH et al. DASH Research Group. Effects on blood lipids of a blood pressure-lowering diet: the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) Trial. Am J Clin Nutr 2001; 74:80-9.

5. Åkesson A, Weismayer C, Newby PK, Wolk A. Combined effect of low-risk dietary and lifestyle behaviors in primary prevention of myocardial infarction in women. Arch Intern Med. 2007;167:2122-7.

Uppdaterad: 2011-10-21

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter