Frukt och grönsaker, fullkorn, fisk och fysisk aktivitet bra för hjärtat

Frukt och grönsaker, fullkorn och fisk, tillsammans med måttligt alkoholintag, kan bidra till att minska risken för hjärtinfarkt hos kvinnor. Det visar en svensk studie av 24000 medelålders och äldre kvinnor (Åkesson et al. 2007). De kvinnor som hade bra matvanor, var fysiskt aktiva, höll vikten och inte rökte hade en 92 procent lägre risk för hjärtinfarkt under 6 års uppföljning.

 

Kvinnornas matvanor klassades i fem grupper efter ett index baserat på intaget av grönsaker, frukt och baljväxter. De kvinnor som åt mycket av dessa livsmedel hade även ett högt intag av bl.a. fisk och fullkornsprodukter. Intaget av kostfiber, folat och vitamin C var också högre, medan intaget av fett och mättat fett var lägre, jämfört med de kvinnor som hade ett lågt intag av frukt och grönsaker. Författarna konstaterar att resultaten pekar på att en kombination av bra matvanor, fysisk aktivitet, gynnsam vikt (höft- och midjemått) och rökfrihet skulle kunna förebygga 3 av 4 hjärtinfarkter i den aktuella populationen.

 

Livsmedelsverkets kommentar
Resultaten stöder tidigare undersökningar om att frekvent intag av frukt och grönsaker, fisk, fullkorn är gynnsamt. En sådan kost karakteriseras oftast av högt fiberinnehåll och begränsat innehåll av mättat fett. Studien visar att bara knappt en tredjedel av kvinnorna hade bra matvanor. Det finns alltså stora möjligheter att genom förändringar av matvanor och livsstil minska risken för hjärtinfarkt.

 

 

Referens
Åkesson A, Weismayer C, Newby PK, Wolk A. Combined effect of low-risk dietary and lifestyle behaviors in primary prevention of myocardial infarction in women. Arch Intern Med. 2007;167:2122-7.

Uppdaterad: 2012-02-08

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter