Fleromättat fett bra för hjärtat

Kommentar till artikel i American Journal of Clinical Nutrition maj 2009

 

Att byta mättat fett mot fleromättat kan minska risken för insjuknande och död i hjärt- och kärlsjukdom. Det visar en omfattande sammanställning där resultat från elva studier med sammanlagt nära 350 000 personer vägts samman.

 

Studien publiceras i majnumret av American Journal of Clinical Nutrition. I studien har man vägt samman elva framåtblickande kohort- och interventionsstudier från USA, Norden och Israel (Jakobsen et al. 2009). Sammanlagt ingick nära 350 000 personer. Insjuknande och död i hjärt- och kärlsjukdomar har följts under fyra till tio år.

 

Man fann att ett byte av 5 energiprocentenheter mättat fett mot fleromättat fett var kopplat till en minskad risk för insjuknande (13 procent lägre risk)och död (26 procent lägre risk) i hjärt- och kärlsjukdomar. Byte av mättat fett mot enkelomättat fett gav en viss riskökning, vilket kan bero på att källorna till enkelomättat och mättat fett är desamma i dessa länder och att man inte tagit hänsyn till transfetter. Byte av mättat fett mot kolhydrater gav en svag riskökning (7 procent högre risk) för insjuknande men inte för död. Författarna spekulerar i att det senare kan bero på att man inte tagit hänsyn till typen av kolhydrater.

 

I en kommentar till studien framhåller nutritionsforskaren Martijn Katan att resultaten från studien ligger i linje med preliminära resultat från en meta-analys av tidigare kliniska interventionsstudier med fleromättat fett (Katan 2009). Resultaten ligger även i linje med beräkningar av risken för hjärt- och kärlsjukdomar baserade på förändringar i blodfetter när man ersätter fleromättat fett med mättat fett. Sammantaget anser Katan att det finns ett starkt vetenskapligt stöd för rådet att ersätta en del av det mättade fettet med fleromättat.

 

Referenser

Jakobsen MU, O'Reilly EJ, Heitmann BL, Pereira MA, Bälter K, Fraser GE, Goldbourt U, Hallmans G, Knekt P, Liu S, Pietinen P, Spiegelman D, Stevens J, Virtamo J, Willett WC, Ascherio A. Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies. Am J Clin Nutr. 2009; 89: 1425-32. 

Katan M. Omega-6 polyunsaturated fatty acids and coronary heart disease. Am J Clin Nutr. 2009; 89: 1283-84.

Uppdaterad: 2011-10-10

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter