Kommentar till artikel i American Journal of Clinical Nutrition, januari 2010
Det verkar inte finnas ett direkt samband mellan intaget av mättat fett och hjärt- och kärlsjukdom. Det visar en sammanställning där resultat från 21 studier med sammanlagt nära 350 000 personer vägts samman. Författarna menar att mängden fleromättat fett och förhållandet mellan mättat och fleromättat fett i kosten verkar vara det som har betydelse för risken för hjärt- och kärlsjukdom. Det är alltså viktigt att få en bra balans mellan mättat och fleromättat fett i maten.
Studien publicerades den 13 januari 2010 av American Journal of Clinical Nutrition. I studien har man vägt samman 21 framåtblickande kohortstudier från Nordamerika, Norden, Israel och Japan (Siri-Tarino et al. 2010). Sammanlagt ingick nära 350 000 personer. Insjuknande och död i hjärt- och kärlsjukdomar har följts under 5 till 23 år.
I de enskilda studierna baseras risken för hjärt- och kärlsjukdom på jämförelser mellan personer med höga intag av mättat fett i förhållande till låga intag eller på en ökning av intaget av mättat fett. En sammanvägning av riskskattningarna i de enskilda studierna visade att det inte fanns något statistiskt samband mellan enbart mättat fett och risken för hjärt- och kärlsjukdom. Författarna påpekar att en tidigare översiktsstudie (Jakobsen et al. 2009) visat att ett byte av en del av det mättade fettet mot fleromättat fett är kopplat till en minskad risk för insjuknande och död i hjärt- och kärlsjukdomar.
I den aktuella studien (Siri-Tarino et al. 2010) medgav dock inte data en analys av hur ett byte av mättat fett mot fleromättat fett påverkar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Vidare konstaterar författarna att interventionsstudier där fleromättat fett ersatt en del av det mättade fettet visat en riskminskning.
Livsmedelsverkets kommentar
Studierna visar hur viktigt det är att beakta flera kostfaktorer samtidigt när man studerar samband mellan matvanor och hälsa. Om intaget av mättat fett ökar eller minskar samtidigt som energiintaget hålls konstant så minskar eller ökar intaget av andra energigivande näringsämnen. Effekterna av sådana förändringar behöver beaktas för att förstå hur näringsintag påverkar hälsan. Resultaten av de senaste sammanställningarna av vetenskapliga studier pekar på att sammansättningen av fettet är viktigare än mängden och att en del av det mättade fettet i maten bör ersättas med fleromättat. I rådgivning är det därför mycket viktigt att prata om helheten i kosten och inte bara om enskilda näringsämnen.
Den nya studien är ett värdefullt bidrag till kunskapsunderlaget för den påbörjade översynen av de nordiska näringsrekommendationerna.
Referenser
Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. First published ahead of print January 13, 2010
Jakobsen et al.
FAO/WHO rekommendationer