Mat som sänker blodtrycket

En stor amerikansk studie kring hur förändrade matvanor kan sänka blodtrycket har lett fram till den så kallade DASH- modellen. (DASH = dietary approaches to stop hypertension). Studien visade att en kost rik på frukt, grönsaker och magra mjölkprodukter har effekt på blodtrycket.

 

Att ändra kosten enligt DASH-dieten leder till en sänkning av blodtrycket även om man äter oförändrat mycket salt. Likaså kan blodtrycket sänkas om man bara minskar intaget av salt. Den bästa effekten fås om man både ändrar kosten och minskar saltintaget. Att enbart äta mindre salt ger något större effekt än att bara ändra på kosten. Att sänka saltintaget så lågt som till 3 gram per dag är dock mycket svårt. Det genomsnittliga intaget i Sverige ligger på cirka 8 gram per dag plus det salt som eventuellt strös direkt på maten.

 

 

 

Figuren är bearbetad från uppgifter i Sacks artikel 2001

Sacks FM, Svetkey LP, Vollmer WM et al. Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet. N Engl J Med 2001;344:3-10.

Uppdaterad: 2007-02-12 Sidan uppdaterad av: Nutritionsavdelningen

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Mer kontaktuppgifter