Det inträffade en olycka i ett kärnkraftverk 1986.
Kärnkraftverket hette Tjernobyl.
Efter olyckan hamnade radioaktiva ämnen i mark,
vatten och mat i Sverige.
Man hittade mycket radioaktivt cesium-137 i
- fisk från insjöar
- (vilda bär)
- svamp
- renkött
- älgkött
- rådjurskött
- fårkött.
I dag finns mycket lite cesium-137 i maten.
Är det farligt med radioaktiva ämnen?
Risken att få cancer av radioaktiva ämnen från maten
är mycket liten i Sverige.
Mängden mäts i becquerel per kilo.
Gränsvärdet för renkött och vilt,
insjöfisk, vilda bär, svamp och nötter
är 1 500 becquerel per kilo.
Gränsvärdet för alla andra livsmedel
är 300 becquerel per kilo.
I genomsnitt får vi i oss 274 becquerel per person och år
när vi äter mat som är köpt i butik.
Uppgifterna kommer från en undersökning som Livsmedelsverket gjorde
tillsammans med Strålskyddsinstitutet 1994.
Livsmedelsverkets gjorde en liknande undersökning 2005.
Då kom man fram till liknande siffror.
Vad gör myndigheterna?
Särskilda råd om hur man bör äta
finns för dem som kan få i sig mycket cesium-137.
Det gäller samer och andra som lever på jakt,
fiske och bärplockning.
Myndigheterna tar också prov på renkött och enstaka prov på mjölk.