Dioxiner och PCB

Många kemiska ämnen sprids i miljön.
Vissa av dem bryts ner långsamt.
Därför kan de finnas kvar 
i miljön under lång tid.

 

Exempel på sådana ämnen är
dioxiner och PCB.
De är miljögifter och
de kan också finnas i en del mat.

 

Det är mest i fisk,
kött och mjölkprodukter
som man hittar dessa ämnen.
När det blir mindre miljögifter i naturen
blir det också mindre miljögifter i maten.
 
Dioxiner bildas bland annat
när sopor eldas upp.
Det kan också finnas
i avloppsvatten från skogsindustrin.
PCB användes inom industrin
fram till 1970-talet.
Sedan förbjöds det i Sverige.

 

PCB och dioxiner samlas
i fettet i kroppen
hos djur och människor.
PCB och dioxiner finns i bröstmjölk
och kan föras över till barn som ammas.

 

Är dioxin och PCB farligt?

Om man får i sig mycket
dioxiner och PCB
kan det påverka
hur hjärnan och nervsystemet utvecklas.
Det kan ge beteendestörningar. 
Ämnena kan också ge cancer. 

 

Till höger kan du läsa råd
om hur kvinnor
som väntar barn eller ammar
ska äta. 

Uppdaterad: 2011-12-22

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter