Om Livsmedelsverket

 

Livsmedelsverket ska:


  • Vara med och påverka
    hur lagarna om mat ska vara.

  • Se till att lagarna om mat följs.

  • Se till att maten blir kontrollerad
    på restauranger, industrier och i butiker.

  • Se till att dricksvattnet blir kontrollerat.

  • Göra så att kommuner, länsstyrelser och Livsmedelsverket samarbetar.

  • Se till att maten blir kontrollerad på samma sätt
    i hela landet.

  • Informera om allt viktigt som handlar om mat. 

  • Göra undersökningar om mat och matvanor.

  • Ta reda på om maten är säker.

  • Ge råd om mat till den som är gravid eller ammar.

  • Jobba med hur maten påverkar miljön.

  • Hjälpa till så att konsumenter
    kan välja säker och hälsosam mat.
Uppdaterad: 2011-10-07

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter