Metaller

Metaller är kemiska grundämnen och kan inte brytas ner.
Därför finns de alltid i luften och jorden.
Exempel på sådana metaller är bly, kadmium och kvicksilver.
Tungmetaller från bilar och fabriker sprids i luften
och kan förorena marken långt bort.

 

Metall i åkermark


Metaller finns i åkermark, både ovanpå marken och under.
Eftersom växterna tar upp näring med rötterna tar de också upp
de metaller som kan finns i jorden.
På så sätt kan metallerna hamna i mat.


Metall i vatten


Metaller finns också i vatten.
Vissa sorters fiskar tar upp mer metaller än andra, till exempel rovfiskar.


Gränsvärden


EU har bestämt gränsvärden för hur mycket metall
det får finnas i viss mat.
Gränsvärde är den största mängd av metallen som är tillåten.


Vad gör myndigheterna?


Naturvårdsverket och Kemikalieinspektionen arbetar med att minska
användningen av bly, kadmium och kvicksilver
för att minska den mängd metall som finns i luften,
marken och vattnet. Då kan också mängden av de här
metallerna minska i maten. 
Livsmedelsverket har skrivit råd om vad man ska äta.

 

 

 

Uppdaterad: 2011-09-25

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter