Misstänker du att du har blivit matförgiftad?
I så fall ska du ringa till miljökontoret eller liknande i din kommun.
En snabb anmälan kan hindra att andra blir sjuka.
På länken till höger på sidan finns telefonnummer
till alla kommuner.
Vad är en matförgiftning?
Ordet matförgiftning brukar användas
om besvär med magen eller tarmarna.
Besvären beror på att man har ätit något olämpligt.
Det märks att man är matförgiftad genom att man har
diarré, kräkningar och magont.
Matförgiftning kan man få på olika sätt:
- Genom förgiftning som beror på gifter som finns naturligt.
- Genom förgiftning som beror på att gifter bildats i livsmedlet, till exempel gift som bildas då bakterien stafylokocker växer till.
- Genom infektioner då bakterier sätter sig fast på tarmväggen
och gör människan sjuk, till exempel Salmonella.
- Genom ett mellanting av förgiftning och infektion.
Ett exempel på detta är att vissa bakterier inte bildar gift i livsmedlet
utan först när maten hamnar i tarmen.
Vad orsakar matförgiftningar?
Den vanligaste orsaken till matförgiftning är att man har ätit mat
som har blivit dålig på något sätt.
Det kan bero på att man har tagit hand maten om på fel sätt.
Den kan ha stått varm för länge så att bakterier har kunnat växa till.
Vissa livsmedel är känsligare än andra, till exempel fisk, skaldjur och kött.