Mat för barn från 8 månader - Livsmedelsverket

Mat för barn från 8 månader

När barnet vill börja äta mer vanlig mat
kan du göra hela måltider till barnet.
Bröstmjölken eller ersättningen
ger fortfarande barnet näring.
Därför är det inte bråttom
att lära barnet att äta vanlig mat.

 

När barnet är tio till tolv månader
kan du prova att ge barnet
vanlig mat två gånger varje dag.

 

Barnet vet själv
hur mycket mat som barnet behöver.
Ibland äter barn mer
och ibland äter barn mindre.
Om barnet växer som det ska
behöver du inte vara orolig.

 

Små barn äter inte så mycket
varje gång de äter.
Därför behöver barn äta oftare.
Det är bra om barnet äter
frukost, lunch, middag och mellanmål.


 

Frukost, mellanmål och middag 

Bröstmjölk, ersättning, gröt eller välling
och smörgås är en bra frukost.
Det passar också som mellanmål.
Ge barnet också frukt, bär eller grönsaker.

Fullkorn och fibrer är bra för barn,
men en del barn kan bli lösa i magen av det.
Andra barn blir hårda i magen.
Prova hur mycket fullkorn som är lagom.

Vänta med att ge barnet vanlig mjölk från kor,
tills barnet har fyllt ett år.
Ge bara lite fil eller yoghurt.
Om barnet får för mycket sådan mat
kanske barnet inte orkar äta annan mat.


 

Lunch

Ge barnet potatis, ris, pasta, bulgur eller bröd
tillsammans med rotfrukter eller grönsaker
och kött eller fisk.
Ge barnet bär eller frukt efteråt
för att ge vitaminer.
Det hjälper också kroppen
att ta upp järnet som finns i maten.

 

Vill du inte, eller kan inte
laga mat själv till ditt barn
kan du köpa burkmat.
Men det kan bli dyrt.
Du kan i stället ta lite av familjens mat
men utan salt och ge till barnet.
Barn yngre än ett år
kan inte ta emot salt i sina kroppar.

 

Barn under två år
behöver mer fett i maten
eftersom de växer mycket.
Lätt därför en matsked
med flytande margarin
eller olja i maten.
Köper du burkmat behöver du inget extra fett.

 

Järn är ett viktigt ämne för barn.
Det finns pulvergröt och välling med mycket järn i.
Annars kan du ge barnet kött, blodpudding,
bönor, kikärtor, linser eller tofu.

Uppdaterad: 2012-06-27