Kostråd om fisk

Fisk och skaldjur är nyttig mat. 
 

Fisk och skaldjur innehåller mycket
D-vitamin, jod och selen.
Det är ämnen som många svenskar
får för lite av.

 

Fet fisk innehåller omega-3.
Det är en sorts fett
som kan minska risken
för att man blir sjuk
i hjärtat och blodkärlen.
Barn behöver det här fettet
för att hjärnan och synen
ska utvecklas normalt.
Lax, sill och makrill är fet fisk.

 

Det är bra för hälsan
att äta fisk eller skaldjur
två eller tre gånger i veckan.  

 

Fisk och miljö

När människor äter fisk
påverkar det miljön på olika sätt.

 

Det är bra att välja miljömärkt fisk.
Miljömärkt fisk fiskas eller odlas
på ett sätt som skadar miljön så lite som möjligt.

 

Det är också bra
att välja olika sorters fisk.
Då riskerar inte vissa fisksorter att ta slut. 
  

 

Miljögifter i fisk

 

Dioxiner och PCB

En del fisksorter kan innehålla
för mycket skadliga ämnen
som dioxiner, PCB:er och kvicksilver.
Det är fiskar som de flesta äter sällan.

Man kan minska risken
att få i sig skadliga ämnen
genom att äta olika sorters fisk.

Dioxin och PCB finns mest i fet fisk
från Östersjön och Vänern som

  • strömming
  • vildfångad lax och öring
  • röding från Vättern.

Det är nästan bara strömming
som finns i vanliga affärer.
Den lax som finns i affären är odlad.
Odlad fisk innehåller inte
för mycket miljögifter.

 

Barn är extra känsliga för miljögifter.
Det är bra om barn äter
strömming och vildfångad lax,
öring och röding högst 2-3 gånger per år.

 

Det är bra om kvinnor
som kan tänkas bli gravida
och kvinnor som är gravida eller ammar
äter strömming och vildfångad lax,
öring och röding högst 2-3 gånger per år.

 

Kvicksilver

Kvicksilver kan finnas i

  • abborre
  • gädda
  • gös
  • lake
  • färsk tonfisk
  • svärdfisk
  • stor hälleflundra
  • haj
  • rocka.

Tonfisk på burk
innehåller inte mycket kvicksilver.  

 

Det är bra om kvinnor
som är gravida eller ammar
äter fisk med kvicksilver
högst 2-3 gånger per år.

 

Om du äter fisk
som du eller någon annan fiskat själv

Det kan finnas mycket kvicksilver
i abborre, gädda, gös och lake.
Du kan bli sjuk
om du under en lång tid äter sådan fisk
mer än en gång per vecka.  

 

Därför är det bra att variera
med andra sorters fisk.
Länsstyrelsen och kommunen vet
hur mycket kvicksilver det finns i olika sjöar.

 

Vissa fiskar kan innehålla mycket
av de skadliga ämnena dioxin och PCB.
Det är strömming, vildfångad lax och öring
från Östersjön och Vänern
och röding från Vättern.

 

Vuxna som äter dessa fiskar
mer än en gång i veckan
kan få i sig för mycket dioxin och PCB.
Efter lång tid kan man bli sjuk.
Därför är det bra att äta olika sorters fisk.  

 

För kvinnor i barnafödande ålder
och barn finns särskilda råd, se ovan.  

 

Förvara och tillaga fisk

Rå fisk och råa skaldjur kan innehålla
bakterier och parasiter.

 

De dör om maten värms upp till 70 grader.
Parasiter dör också om man fryser fisken,
men det gör inte bakterier.

 

Det här kan du göra för att undvika att bli sjuk:

  • Förvara fisk och skaldjur i kylskåp.
  • Ät upp den inom några dagar.
  • Frys fisk i tre dygn om ska ätas rå eller gravas.
    Då dör parasiter som kan finnas i fisken.
  • Använd tillräckligt mycket salt och socker
    när du lägger in eller gravar fisk.
  • Följ receptet noga.
    Använd vanligt salt.

Personer med nedsatt immunförsvar

Människor som lätt blir sjuka
är extra känsliga för bakterien listeria.
Det är till exempel människor
som har cancer
eller äldre personer.

Listeria kan finnas i
vakuumförpackad gravad eller rökt fisk.
Om varan förvaras länge,
ökar risken att det finns
skadliga mängder listeria i den.
Därför är det bra att äta produkter
som nyligen lagats till eller förpackats.

 

Listeria kan även vara skadligt
när man är gravid.
Läs mer på länken till höger.

 

Musslor och ostron

Använd bara musslor som lever
när du ska laga musslor.
Du kan se om den lever
genom att knacka på öppna musslor.
De som stänger sig är levande.
De andra ska slängas.

 

Kasta också musslor med trasigt skal.
När musslor kokas ska skalet öppna sig.
Släng de musslor vars skal inte öppnas.

 

Råa ostron och musslor
som inte är genomkokta
kan innehålla bakterier och virus
som ger matförgiftning.  

 

Om du plockar musslor själv

Läs mer om musslor
och Livsmedelsverkets musselkontroll
på länken till höger.
 

Uppdaterad: 2011-06-20

Läs mer

» Musslor

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter