Finns galna ko-sjukan i Sverige?
En svensk ko har haft galna ko-sjukan.
Den upptäcktes i början av mars 2006.
Kan det finnas kött från kor med galna ko-sjukan i restauranger
och affärer?
Nej, det är ingen risk för det.
Kor som har galna ko-sjukan bränns upp.
På alla andra kor tar man bort de delar där smittan kan finnas
och i själva köttet finns ingen smitta.
Hur kan man se på köttet i affären och restaurangen
varifrån det kommer?
Kött i affärer måste märkas med det land det kommer ifrån.
Det gäller inte restauranger.
Hur är det med buljong?
I EU har man regler som säger
att det är förbjudet att använda
de delar av ett djur där smitta kan finnas
till buljong.
Kan det finnas smitta i gelatin?
Det är mycket liten risk för att det ska finnas smitta
i gelatin.
Det finns regler för hur man ska tillverka gelatin
så att någon smitta inte är kvar.
Dessutom är nästan all gelatin som används i livsmedel
gjord på vävnader från gris.
Gelatin kan finnas i konserver, godis,
korv, skinka och en del läkemedel.
Vad gör myndigheterna?
Sedan många år måste man anmäla om man har en ko
som visar tecken på galna ko-sjukan.
Man undersöker också alla djur äldre än 24 månader som dör
eller avlivas på grund av sjukdom.
Dessutom undersöks alla kor som är äldre än 48 månader när de slaktas.
Viktigast av alla åtgärder för att skydda människor är att på alla djur som
slaktas tar man bort de vävnader och organ där smittan kan finnas.
Sjukdom hos människor
Galna ko-sjukan kan smitta människor.
Då får de en dödlig sjukdom,
som kallas variant Creutzfeld-Jakobs sjukdom.
Drygt hundrafemtio personer har blivit sjuka i denna sjukdom.
Nästan alla av dem har smittats i England.
Det är i England som problemen med galna ko-sjukan varit störst.