EHEC är en bakterie.
Bakterierna kan finnas i tarmarna hos människor
och kor, får och getter.
Hur blir bakterien farlig för oss?
Man kan bli sjuk av förorenade livsmedel
men också av andra människor,
av vatten och av djur.
Människor har till exempel blivit smittade av
hamburgare som inte stekts ordentligt,
grönsaker och vatten.
Man kan också smittas genom direkt kontakt med djur.
När man hettar upp mjölk dör skadliga bakterier i mjölken.
Det kallas pastörisering.
Människor har blivit sjuka av mjölk som inte är pastöriserad.
Hur visar sig sjukdomen?
Efter en till tio dagar får man väldigt ont i magen
och diarré.
En del kan få en annan sjukdom
som förstör njurarna och kan leda till döden.
Vad kan man göra själv?
Gör så här om du inte vill bli sjuk:
- Värm upp maten ordentligt, till minst 70 grader.
- Skölj frukt och grönsaker ordentligt.
- Drick mjölk som är pastöriserad.
- Tvätta händerna innan du äter eller lagar mat.
- Tvätta händerna efter det att du har varit nära djur.