Bekämpningsmedel i mat

Bekämpningsmedel tar bort ogräs, insekter och svampar.
Många använder det i jordbruket och i sina trädgårdar.

 

Om man använder mycket bekämpningsmedel
kan det vara skadligt för både människor och djur.

 

Bekämpningsmedel kan också hamna i grundvattnet.
Bekämpningsmedlen bryts ner och försvinner, men det kan ta olika långa tid.


 

Får det finns rester av bekämpningsmedel i livsmedel?

En liten mängd bekämpningsmedel får finnas kvar i livsmedel.
Det finns gränsvärden som bestämmer hur mycket.
Gränsvärdet är den största mängd av ämnet,
som får finnas kvar.


Vi får i oss mycket litet rester av bekämpningsmedel med maten,
bara några få procent av de gränsvärden som myndigheterna har bestämt.


Vad gör myndigheterna?

Livsmedelsverket undersöker hur mycket det finns kvar
av bekämpningsmedel  i mat.

 
Kemikalieinspektionen godkänner bekämpningsmedel i Sverige.
 

 

Uppdaterad: 2011-02-08

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter