Nickelallergi är en sorts eksem,
som du kan få när du tar i nickel.
Du kan få röd hud, svullen hud
och små vattenfyllda blåsor.
Nickel i maten gör inte
att du blir nickelallergisk.
Nickel i maten
Du får i dig väldigt lite nickel från maten.
Det är så lite att det inte ger problem
hos de flesta med nickelallergi.
Du får också i dig lite nickel från kastruller.
Det kan hända att sur mat
kan få nickel att lossna från kastrullen,
men det är mycket ovanligt.
Nickel finns också i vatten från kranen.
Mat från konservburkar
innehåller inte mer nickel än annan mat.