Laktos betyder mjölksocker
och den ger mjölken söt smak.
Laktos finns i all mjölk.
Det finns i modersmjölk från bröstet
och i mjölk från ko, buffel, get och får.
Det finns människor som inte tål laktos.
Då har de laktosintolerans.
De får gaser och ont i magen
och diarré av laktos.
Oftast ärver man laktosintolerans.
Laktosintolerans är vanligare hos folk
i länder runt Medelhavet,
i Asien och i vissa delar av Afrika.
I Sverige är mellan 4 och 10 procent
av de vuxna laktosintoleranta.
Mat utan laktos
Har du intolerans mot laktos
ska du äta mindre mat med mjölk,
men du kan tåla fil och yoghurt.
Hårdost har ingen laktos.
Mesost och messmör
innehåller mycket laktos
Mjölkchoklad innehåller också laktos.
I smör och margarin finns lite laktos.
Det ger oftast inte några problem.
Samma sak är det med soppor och såser.
Men det är olika för olika personer.
Mycket mat har ingen laktos alls,
till exempel rotsaker, frukt, grönsaker, ägg,
fisk, kött, mjöl och socker.
Det finns specialmat för laktosintoleranta.
Det finns låglaktosmjölk, fil och yoghurt
eller sådan som är märkt ”laktosfri”.