Glutenintolerans kallas också celiaki.
Har du glutenintolerans
tål du inte gluten.
Gluten är proteiner som finns
i vete, råg och korn.
Gluten skadar slemhinnan i tarmen.
Skadan gör att man inte
får i sig näring från maten.
Glutenintolerans är vanlig i Sverige.
Ett barn som går ned i vikt
Och har bajs som är löst och luktar illa
kan ha glutenintolerans.
Vuxna kan bli trötta
och få lågt blodvärde av glutenintolerans.
Glutenintolerans försvinner inte med åren,
utan man har det resten av livet.
Glutenfri mat
Personer som inte tål gluten
ska inte äta mat med
vete, råg och korn.
Istället ska de äta glutenfri mat
som potatis, ris, majs och quinoa.
Det finns också specialmat som pasta,
bröd och kakor utan gluten.
De är ofta gjorda på ris, hirs, majs eller bovete.
Det står ordet ”glutenfri” på paketet.
Har du glutenintolerans
kan du prova
att ha havre i maten.
Tala först med din läkare.
Havren får inte innehålla
något vete, råg eller korn.
Det ska stå ordet ”glutenfri”
på paketet.
Allergi mot spannmål
Allergi mot spannmål
är inte samma sak
som celiaki, glutenintolerans.
Har du allergi mot spannmål
får du eksem.
Du kan också få ont i magen,
kräkningar, snuva och astma.
Har du allergi mot spannmål
ska du äta glutenfri mat.
Du ska också tala
med en läkare eller dietist
om vad du kan äta.