Allergi mot nötter och fröer

Nötter och fröer kan ge allergi
hos barn och vuxna.
Med nötter menar man mandel,
hasselnöt, valnöt, cashewnöt,
pekannöt, paranöt, pistagenöt
och makadamianöt.
Jordnöt är ingen nöt,
Den är en baljväxt.

 

Sesamfrö och senapsfrö är de fröer
som flest är allergiska emot.

 

Symtom

Man kan ha allergi
mot bara en sorts nöt.
En del har allergi mot nötter
som är lika varandra.

 

Det kan klia i munnen, du får eksem
och utslag på huden
och det kommer tårar ur ögonen
och det rinner från näsan.
Du kan få ont i magen.
Du kan också få en livsfarlig
anafylaktisk reaktion.
Då sjunker blodtrycket och
man kan svimma och kanske dö.
Allergi mot nötter har man oftast hela livet.


 

Nötter som är lika varandra

Har du allergi mot nötter
är det viktigt att veta
vilka nötter eller växter
som är lika varandra
och som har samma protein i sig.
Du har ofta allergi för samma slags protein
som finns i olika slags växter.

 

Många personer har allergi mot
hasselnöt, mandel, äpplen,
råa morötter eller rå potatis.
Det beror på att de har allergi mot björkpollen.
Björkpollen liknar hasselnöt, mandel,
äpplen, potatis och morötter.
Den allergin kallas korsallergi.
Då kliar det i munnen om de äter hasselnötter.

 

Du kan ha allergi mot stenfrukter.
Plommon, körsbär, aprikos, persika,
nektarin, mandel och aprikoskärnor
är stenfrukter.
Är man allergisk mot mandel
ska man inte äta aprikoskärnor.

 

Kokosnöt kommer från en palm
och är inte lik andra nötter.
Det är mycket ovanligt att människor
har allergi mot kokosnötter.

 

Muskotnöt och muskotblomma
använder man som krydda
Muskot är inte lik andra nötter och fröer.


 

Nötter och fröer i mat

Nötter, fröer och frukter finns ofta
i frukostflingor, müsli, bröd, sötsaker,
choklad, glass och efterrätter.
Det finns ofta nötter i vegetarisk mat,
i sallader och i mat från andra länder.

 

Snacks innehåller ofta nötter.
Nougat och mandelmassa
innehåller mycket nötter.

 

Nötter och fröer kan ofta finnas
i mat och kakor,
utan att du kan se det utanpå.
Därför är det viktigt
att du noga läser på paketet
vad det finns i maten.


 

Oljor av nötter och fröer

De flesta nötter och fröer
innehåller mycket olja.
Därför gör man många oljor
av nötter och fröer.
Olja och fett är inte i sig farligt
för en person som har allergi
mot nötter och fröer.
Men ibland kan det finnas
rester av nöt och frö
i kallpressade oljor och i raffinerade oljor.
Raffinerade oljor är oljor som är tvättade.

Uppdaterad: 2012-04-17

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter