Allergi mot mjölk

Det är mest små barn
som har allergi mot komjölk.
Äldre barn och vuxna kan också
vara allergiska mot komjölk.
Många barn som har allergi mot komjölk
slipper det senare när de blir äldre.
Redan när de fyller tre eller fyra år
kan de börja dricka mjölk.
Läkaren kan undersöka
om de kan dricka mjölk.

 

Har man allergi mot mjölk
är det proteinet i mjölken
som man inte tål.


När man är laktosintolerant
är det laktosen i mjölken
som man inte tål.
Laktos är mjölksocker.

 

Den som har mjölkallergi
kräks, får ont i magen och diarré
och kan få röda märken på huden.
Man kan också få astma.
Får man en anafylaktisk chock
får man lågt blodtryck och svimmar
och kan dö.


 

Mjölkfri mat

Om mat innehåller skummjölk eller mjölk
ska det stå på paketet.
Läs därför noga på paketet.

 

Ska du äta mat
som är fri från mjölkprotein
ska du inte äta mjölk alls,
inte ens margarin, smör eller ost.
Du får inte ens dricka laktosfri mjölk.
Men du får äta margarin,
som är gjord utan mjölk.

 
Bröd och bullar är bakade med mjölk.
Även välling, glass och viss sorbet
är gjord av mjölk.
Maränger är ofta gjorda av skummjölk.
Soppor, såser och annan mat
som är gjord av mjölk, mjölkpulver,
kasein, kaseinat eller vassleproteiner
får du inte äta.


Du får heller inte äta potatismospulver,
pannkakor, våfflor och omeletter med mjölk.
Mörk choklad som har gjorts
på samma ställe som mjölkchoklad
ger också problem.

 

När du äter på restaurang
är det viktigt att fråga
om maten innehåller mjölk.

Uppdaterad: 2012-04-17

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter