Allergi mot matfett

Själva fettet eller oljan i matfett
är inte något problem för en person
som har allergi mot baljväxter,
nötter eller fröer.


Men i matfettet kan det finnas kvar rester
av protein från baljväxter, nötter eller fröer.
Det vanligaste problemet med matfetter
är att det kan finnas tillsatt skummjölk och vassle
som ger besvär för personer
som har allergi mot mjölkprotein.
 

Oljor från växter

Personer med allergi ska inte äta
kallpressade oljor
eller raffinerade oljor
som är gjorda av nötter eller fröer,
som de inte tål.
Raffinerad sojaolja ska inte vara farligt
för personer med allergi mot soja.


 

Margarin och matfett

I margarin och matfett finns det rapsolja,
palmolja, kokosolja och mjölkfett.
I margarin finns det oftast skummjölk,
skummjölkspulver eller vassle.
För personer som har mjölkallergi
finns särskilda margariner utan mjölk.


Om mat har mjölk i sig ska det stå på paketet.
Om det finns olja gjord av nötter
ska det också stå på paketet.
Läs därför noga vad som står på paketet.


 

Oljor och fetter från djur

Personer som är överkänsliga för fisk
ska vara försiktiga med mat,
som innehåller fett från fisk.
Ibland kan de få en reaktion
av fiskoljor i matfett.
Om det finns fiskfett i mat
ska det stå på paketet.


 

Sojaleticin

Sojalecitin är gjort av soja.
Sojalecitin kallas också E 322.
Det finns i de flesta margariner.
Sojalecitin ska inte vara något problem
för de flesta som har allergi mot soja.
Men det kan finnas litet soja
och det kan ge problem
för personer som är mycket allergiska.

 

Lecitin görs också av äggula.
Personer som är mycket allergiska mot ägg
kan få problem med det.
Det ska stå på paketet
om lecitinet kommer från soja eller ägg.

Uppdaterad: 2012-04-17

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter