Du som är allergisk mot fisk
får ofta röda märken på kroppen,
eksem och mår illa
om du äter fisk.
Du kan också få svåra astmaanfall
om du andas in ångor från fisk.
Allergi mot fisk får du oftast
redan när du är barn
och har det sedan resten av livet.
Du kan ha allergi mot fler olika slags fiskar
eller bara mot några få sorters fisk.
Andra reaktioner på fisk
Personer kan bli sjuka av fisk
även om de inte har allergi mot fisk.
Tonfisk och makrill innehåller ämnet histamin.
Histaminförgiftning kan ge
ont i magen, kräkningar och diarré.
Mycket histamin finns
i en fisk som kallas smörfisk,
men som heter escolar.
Escolar och fisken ruvett,
som också kallas oljefisk,
innehåller en sorts fett
som gör att du kan få ont i magen
om fisken inte är ordentligt stekt
eller grillad när du äter den.
Allergi mot skaldjur
Allergi mot skaldjur liknar allergi mot fisk.
Men allergi mot skaldjur
börjar oftast när du är vuxen.
Ofta har du då allergi mot räkor,
krabba, hummer och kräftor.
Många människor tål inte heller snäckor,
musslor och bläckfisk.
Rom från fisk
Rom från torsk, lodda, stenbit,
lax och stör kan man äta.
Rom är ägg från fisk
och kan ha många olika proteiner.
Det är inte samma proteiner
som finns i fiskkött.
Det är ganska ovanligt
att man har allergi mot rom.
De som har allergi mot rom
har oftast inte allergi mot fisk.