Allergi mot baljväxter

Baljväxter som kan ge allergi
är till exempel jordnötter, soja,
lupin, ärtor, bönor, kikärtor och linser.
Allergin börjar oftast redan hos barn
och finns sedan kvar hela livet.

 

Det är ganska vanligt
att en person är allergisk
mot flera baljväxter samtidigt.


 

Allergi mot jordnötter

När det finns jordnötter i mat
måste det stå skrivet på paketet.
Läs därför alltid på paketet
vad maten innehåller.
Jordnötter kan finnas i choklad,
glass, kakor och snacks.
Jordnötter kan finnas istället för mandel
och hasselnötter i kakor och bullar.

 

I mat från andra länder
kan jordnötspasta finnas.
Jordnötspastan kan ha andra namn
till exempel satay mein paste.
Jordnötter kan också finnas i pesto.

 

Jordnöten är inte släkt med andra nötter
som hasselnöt, paranöt eller pekannöt.
Därför kan man vara allergisk mot jordnötter,
men inte nötter.

 

De som är allergiska mot jordnötter är
ibland också allergiska mot sojaprotein.

På senare år har allt fler barn
börjat få allergi mot jordnötter.


 

Allergi mot sojaprotein

Sojaprotein finns i många livsmedel,
till exempel köttbullar, hamburgare,
korv, leverpastej, soppor, såser, bröd,
kex, choklad och godis.
Sojabönor använder man också
när man gör glass och drycker.

 

Sojalecitin använder man
för att maten ska blandas bra.
Sojalecitin kallas också E 322.
Sojalecitin har oftast bara lite soja i sig.
Det är oftast inte farligt för personer
som är allergiska mot sojaprotein.

 

Det finns också ett ämne som heter E 426
och som används för att göra maten tjockare.
E 426 använder man bland annat i yoghurt,
dressingar, nudlar, ris och gelégodis.
Det måste alltid stå på paketet
om något i maten kommer från soja.

 

 

Allergi mot andra baljväxter

Ärtprotein och ärtstärkelse kan finnas i hamburgare,
korv, leverpastej och i glutenfri pasta.
Protein och mjöl från lupiner använder man
i muffins, våfflor, bröd och pasta.
Mjöl från kikärter är vanlig i falafel, kikärtsbollar.


 

Oljor

Många människor har länge frågat
om oljor från baljväxter är farliga
för en person som är allergisk
mot baljväxter.
Jordnötsolja och sojaolja
kommer från baljväxter.
Råa oljor och kallpressade oljor
kan innehålla lite jordnötsprotein
och kan vara farliga
om du är allergisk mot jordnötter.

 

Sojasåser kan vara farliga
för personer som är allergiska mot soja.

Uppdaterad: 2012-04-17

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter