Allergi mot ägg

Små barn kan ha allergi mot ägg.
Allergi kan också finnas hos äldre barn och vuxna.
Många små barn som har allergi mot ägg
slipper det när de blir äldre.
Några personer har allergin kvar när de är vuxna.

 

När man har allergi mot ägg
är det äggvitans proteiner som man inte tål.
Några har också allergi mot hönskött.
Den som är allergisk får eksem, kräks,
får ont i magen, diarré och astma.
Man kan också få anafylaktisk chock och dö.


 

Äggfri mat

Om det finns ägg i maten
ska det stå på paketet.
Läs noga vad som står
på paketet med mat.

 

Bröd, bullar och maränger
kan vara gjorda med ägg.
Ströbröd och panering kan innehålla ägg.
Pajfyllning är ofta gjord av ägg.
Köttbullar och hamburgare
kan innehålla ägg.
Pasta, majonnäs och andra såser
kan innehålla ägg.
Glass och sorbet kan innehålla ägg.
 
Lysozym kallas också E 1105
och kommer från ägg.
Lysozym kan finnas i ost.
En tredjedel av de personer
som har allergi mot ägg
får också problem med lysozym.
Det måste stå på matpaketet
om det finns lysozym, E1105, i maten.

 

Äter du på restaurang
är det viktigt att fråga
om maten innehåller ägg.

Uppdaterad: 2012-04-17

Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel 018-175500  Fler kontaktuppgifter