Vissa människor tål inte mat som de flesta av oss kan äta.
De är allergiska.
Man kan vara allergisk mot ägg, mjölk, fisk, skaldjur, nötter och jordnötter.
Vanlig mat är alltså en vanlig orsak till allergier.
För att ta reda på om man är allergisk ska man kontakta läkare.
Man ska inte äta det man är allergisk mot.
I Sverige har vi under de senaste årtiondena börjat använda
mer jordnötter och sesamfrö.
Det har fört med sig att fler människor är allergiska mot dessa livsmedel.
Barn och matallergi
Allergi bland barn är så pass vanligt
att man tror att vart tredje barn har haft allergiska besvär före elva års ålder.
De flesta allergiska barn har ärvt sin allergi från sina föräldrar.
Men det behöver inte betyda att föräldrar och barn har samma allergi.
Barn som är allergiska mot mat växer ofta ifrån sin allergi.
Det gäller särskilt för dem som är allergiska
mot mjölk och mot ägg.
De som är allergiska mot nötter, jordnötter och fisk
får oftast ha allergin kvar hela livet.
Man kan få allergibesvär vid vilken ålder som helst.
Allergier hos vuxna
Det är svårt att säga hur många vuxna som är allergiska,
men man tror att det kan vara så många som 15 procent
av alla vuxna.
Många vuxna är allergiska mot björkpollen
och får då också besvär av hasselnötter, råa äpplen och råa morötter.