Var finns akrylamid?
Akrylamid bildas främst
när man hettar upp mat
som innehåller mycket kolhydrater.
Det finns mycket kolhydrater
i potatischips, friterad potatis,
stekt potatis, hårt bröd och småkakor.
Därför kan de innehålla akrylamid.
Även kaffe innehåller akrylamid.
Är akrylamid farligt?
Om man får i sig mycket akrylamid
ökar risken för att få cancer,
men i Sverige får de flesta
i sig lite akrylamid via maten.
Risken för att få cancer
av akrylamid i maten
är därför mycket liten.
Känsliga grupper
Tobaksrök innehåller mycket akrylamid.
Rökare får därför i sig mycket mer akrylamid
än de som inte röker.
Så här får du i dig mindre akrylamid
Variera din mat – försök äta olika mat olika dagar.
Undvik att hårdsteka och hårdgrilla mat.
Ät inte bränd mat.
Ju längre tid som man steker,
ugnsbakar, friterar och grillar,
desto mer akrylamid bildas.
Ju högre värme man har
när man steker, ugnsbakar,
friterar och grillar,
desto mer akrylamid bildas.
När man kokar mat
bildas inte akrylamid.